maj
Influencers och krim/gangfluencers
Eventbeskrivning
Är du nyfiken på vilket ansvar influencers, annonsörer och andra mellanmän (som till exempel influencernätverk) har för den marknadsföring som influencern gör i sociala medier? Var går egentligen gränsen mellan en personlig rekommendation och marknadsföring? Vilka regler måste influencers kunna när de gör betalda samarbeten och använder affiliatelänkar? Vad kan en varumärkesinnehavare göra om varumärket blir populärt bland kriminella och förknippas med kriminalitet eller radikalisering? Hur farlig är gangfluencer-kulturen? Bidrar eller bidrar inte de digitala plattformarna till våldet? Finns det skäl för reglering och i så fall vad borde regleras?
Talare
Karin Cederlund, advokat och delägare i advokatbyrån Sandart & Partners i Stockholm med lång erfarenhet av marknadsföringsrätt.
Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Sofia har för närvarande ett forskningsprojekt som heter Konfliktmarknader: En undersökning om marknadens roll i en våldsbejakande konsumentkultur. Hon forskar om hur denna konsumtionskultur ser ut och vad som sker på den virtuella scenen med gangfluencers.
Gunilla Welander, jurist vid Reklamombudsmannen med mångårig erfarenhet i marknadsföringsrätt.
Inbjudan
Klicka här för att se inbjudan (PDF, ny flik).
Anmälan
Anmälan är stängd.
Vid frågor, kontakta aclu [at] jur [dot] lu [dot] se (aclu[at]jur[dot]lu[dot]se).
Om evenemanget
Plats:
Pufendorfsalen, Juridicum & Online (Zoom)
Kontakt:
aclu [at] jur [dot] lu [dot] se